fredag den 12. september 2008

Fy for en lorteøl


Jeg har brugt en del år på at fremme ølkultur i Danmark, for at øge mangfoldigheden af øl, byde nyt øl velkommen over grænserne og håbe og bede for flere danske bryghuse. Og nu er det i den grad lykkedes. Der er vel efterhånden ikke den beboede danske ø eller købstad, der ikke harsot eget bryghus, og sådan skal det også være. Ligesom i Tyskland eller andre store øllande, skal det give mening at bede om "en lokal øl". Desværre er der ikke lutter øl-ambitioner blandt de nye bryghuse. Øldrikkerne har accepteret en pris på 30-40 kroner for en ½-liter velbryg, og selvom det er væsentligt dyrere end i andre lande betaler vi gerne. Og det har fået mange driftige forretningsfolk til at lugte guld. For blot et par år siden kunne man stort set med sindsro købe alt nyt dansk øl, der var som regel idealistiske ølkræfter bag nyankomne gode øloplevelser. Men jeg oplever oftere og oftere at nye danske bryg er en skuffelse, dårligt håndværk, eller blot ikke pengene værd i sammenligning med det vi drak i de monopollignende dage. Tag mikrobryggeriet i Tivoli som et godt(dårligt) eksempel. Friskbrygget møg-øl til overpris.

Her til aften har jeg lige sat tænderne i en "India pale ale" fra Viby bryghus. Øltypen hører til blandt mine absol
utte favoritter, og Viby er ikke så langt herfra, og så kunne man da lægge vejen forbi og besøge bryggeriet og købe lidt bredere ind af sortimentet. Men det bliver altså uden mig som Ofelia. For det er godt nok en ringe øl. Efter åbning står skummet i en langsom strøm ud af flasken, selv her 5 minutter efter, og jeg har endda skænket af den. Gæringsfejl?
Næsen lugter ubehageligt af lak og maling på den ufede måde, et indtryk der retronasalt forstærkes i munden. Og vel skal en IPA være bitter, meget bitter endda, men de der mestrer kunsten anvender en passende blanding af aroma- og bitterhumle, så der opstår et komplekst aromatisk udtryk sammen med bitterheden. Det her minder mest om det hvide på julesalaten og er ihvertfald langt fra min opfattelse af en IPA. Føj. Det er muligt, der er tale om en flaskefejl, men for 35 kroner ½literen synes jeg godt man kan forlange lidt kvalitetskontrol. Hvis øllet virkeligt er tiltænkt sådan, grænser det til tyveri ved højlys dag. Jeg ved ikke om det er griskhed eller manglende evner der driver bryggeriet i Viby, men jeg lægger ikke ølkroner til flere af deres produkter lige foreløbig. Det er en o.... Læs selv mere på www.viby-bryghus.dk


Ingen kommentarer: