mandag den 8. februar 2010

Pol Roger, åger and out

Forleden var jeg i Operaen, du ved nok Henning Larsens seneste store bygningsværk, sponseret af en eller anden multimilliardær. Inden besøget var jeg blevet bedt om at vælge lidt mad og drikke, som mit selskab og jeg kunne nyde i pausen og kiggede i den anledning i et tilsendt menukort.
Operaens cafeer og restauranter drives af "Vøttrup - Fine Art & Dining", men et kig i deres menu- og vinkort afslørede at de nærmere skulle kalde sig "Vøttrup - Fine art of stealing". Deres vinkort havde nemlig så horribelt høje priser, at det nærmer sig tyveri, og ihvertfald overskrider denne skribents anstændighedsgrænse.
Til vores selskab overvejede jeg først lidt bobler. Her kunne man bl.a. få champagnen Pol Roger, til en pris på 695kr. flasken, hvilket senere viste sig at være et af de mest rimelige tilbud. Vinen koster nemlig knap 300 kroner i butikkerne og prisen forøges således kun med faktor 2.3, ikke urimeligt i branchen hvor indkøbsprisen ofte ganges med 3-4. Værre stod det til med et andet mousserende alternativ, nemlig "Brut Etoile" fra Loiredalen. Denne vin koster ca. 60kr. i butikkerne, men efter en tur til Operaen koster vinen nu 450,- altså 7½ gange mere. Det er måske lige i overkanten.....
Efter at have researchet lidt, kunne jeg konstatere at Vøttrups priser er markant højere end samtlige restauranter i landet, der udbyder de samme vine. Prisen var typisk 50-300 kroner højere end øvrige restauranter, for nøjagtigt den samme flaske vin.
Jeg blev mildest talt en smule forarget, og forargelsen blev ikke mindre af, at Operaen meddelte at hvis vi ville have serveret kanapéer og vin i pausen skulle vi også betale for en tjener, 350 kroner i timen. Dette på trods af at menukortet meddeler at alle priser er inklusiv 25% moms og 15 % betjening......
Der er ingen tvivl om, at det er et helt bevidst valg fra Vøttrups side. I Operaen vælter det ind med et købestærkt publikum, og når nu folk har deres pæne tøj på, og er kommet en tur i byen, så skæves der nok ikke så meget til om prisen for dette eller hint er rimelig, så prisskruen strammes til det højest tænkelige niveau.
Forretningsdrivende må selvfølgelig anvende det princip, de selv finder bedst, inden for den gældende lovgivning. Men for mig skæmmer det i den grad oplevelsen af at gå i Operaen at vide at pris/kvalitet forholdet på det jeg kan købe før/under/efter forestillingen er helt forskruet. Jeg har intet imod at betale meget for hverken mad eller vin, hvis oplevelsen er derefter, men Vøttrups stil byder mig i den grad imod, og får mig til i trods aldrig at ville lægge så meget som en krone derude. Heller ikke sølle 32,- for en Carlsberg.
Mit selskab og jeg fik dog nydt "Carmen", som var en fint opsat og charmerende forestilling. Og minsandten, i anledningen af operaens fem års fødselsdag, blev der annonceret et gratis glas champagne i pausen.
Det viste sig at være et glas mousserende vin fra Loire......


Ingen kommentarer: