onsdag den 1. juni 2011

Liflig aroma?

Jeg har netop fået tilsendt tre produktprøver på Knorr Risotto("Svampe", "Asparges" og "Safran"). I følgebrevet nævnes, at produkterne ikke indeholder kunstige tilsætningsstoffer, og det lyder da forjættende, og knap så Knorragtigt. Varedeklarationen er heller ikke så slem som man kunne forvente, omend den indeholder både gærekstrakt og mælkesukker. Og så indeholder alle tre varianter "aroma". Det behøver der heller ikke være noget odiøst i, begrebet aroma anvendes om en af følgende ting:

En veldefineret kemisk forbindelse
Et aromapræparat(fremstillet af planter eller dyr)
En reaktionsaroma(fremstillet ved opvarming af et eller flere stoffer)
En røgaroma(røgkondensat eller tjærefraktion)

Så formelt set har Knorr ret hvis deres aroma er fremstillet af naturlige produkter. Mit spørgsmål til dig er derfor om hvilke forventninger, det skaber hos dig, at en færdigret er uden "kunstige tilsætningsstoffer"?

Når jeg laver risotto, bruger jeg ikke mælkesukker, gærekstrakt eller aroma, og det er der formentlig heller ikke så mange andre der gør. Men er de så "kunstige", hvis man bruger dem i en færdigret?

Hvad synes du "kunstig" dækker over?

Hvis man anvender en "aroma" i sit produkt, er det vel fordi man ikke med produktets øvrige ingredienser kan opnå den smag eller duft, man stræber efter. Men er det så ikke lidt kunstigt, uanset om aromaen er fremstillet vha. inddampet aborresved?

Jeg har i denne sammenhæng ikke lyst til hverken at forsvare Knorr eller hænge dem ud, selvom de sikkert har mange kandidater til Røvhullet® i deres portefølje, men er blot nysgerrig efter at høre hvad du synes?

I skrivende stund har jeg ikke smagt Knorrsottoerne, men skal nok vende tilbage her på kanalen, når dommen er afsagt.

Men altså, hvad synes du?

Ingen kommentarer: