søndag den 28. oktober 2012

Ej blog til lyst - og lidt om kaffe

Jeg ved det, jeg ved det....der er ikke sket meget på bloggen her det forgange års tid, og så kan man heller ikke forvente at have loyale læsere tilbage, men skal vi ikke bare blive enige om, at I kan kigge forbi hvis I gider, og jeg kan skrive i tilsvarende omfang? Jeg vil jo gerne...når jeg har lyst.
Nok om det, inden du læser videre skal du lige læne dig tilbage og sige højt "Tillykke Anders, nej hvor er flot". Gør det nu. 
Jeg er nemlig blevet kåret til Årets Skandinaviske Hjemmekok 2012. Finalen blev afholdt under madfestivalen Matstreif i Oslo i september måned. Her mødte jeg den bedste svenske og den bedste norske amatørkok i en kokkekonkurrence on stage under festivalen. Vi skulle på 60 minutter lave en hovedret med gris og en dessert med æble til 4 personer, der skulle serveres for to dommere og to fra publikum. Og det blev altså heldige mig, der løb af med sejren. I Norge og Sverige er der årlige konkurrencer i at være bedste hjemmekok, men vi har ikke en tilsvarende konkurrence i Danmark. Jeg var derfor udvalgt på baggrund af en indsendt opskrift, og dermed med som lidt af et wildcard. Både dommere, deltagere og arrangørere var meget hyggelige mennesker og vi afsluttede alle dagen med et 25 retters menu på Restaurant Ylajali, en fantastisk oplevelse og bestemt en anbefaling værd.
Bedst af alt er dog førstepræmien i konkurrencen, nemlig tre dage i køkkenet på Noma, som jeg glæder mig meget til at afvikle, det bliver med garanti en storslået oplevelse.



Nå men back to blogbusiness. Jeg har fået tilsendt 4 prøvepakker kaffe fra CoffeebeansOnline, en kaffewebshop med base i Herning. Sitet har et bredt udvalg af kaffebønner og tilbehør og i bedste 90'er stil endda et stort udvalgt af kaffebønner med tilsat smag, fx "Chocolate Orange Mint". De tilsendte kaffer var dog rene kaffer, der var to "enkeltkaffer" fra en serie der hedder "Reserve Collection" samt to espressoblends.
Kafferne ankom behørigt emballeret i en lille papkasse, og var pakket i 150 grams ventilposer. Dette er som udgangspunkt glimrende, hvis kaffen er friskristet. Nyristet kaffe afgiver nemlig gasser de første  par døgn og ventilposer tillader disse gasser at slippe ud, uden at atmosfærisk luft trænger ind. Men, hvis bønnerne allerede er afgassede når de pakkes i disse poser vil de altså påvirkes af den luft der kommer med i posen og så er vakuumpakning at foretrække. På poserne er opgivet en "produktionsdato" og en holdbarhedsdato. Nu er jeg jo noget af en kaffe-purist-nørd-moderatfanatiker, og rister normalt min kaffe selv, så den altid er frisk. Og hvis "produktionsdatoen" på poserne er ristedatoen, så er det rigtigt dejligt(og så kunne der ligesågodt stå det). Men hvis "produktionsdatoen" er den dato, hvor en medarbejder i Herning har omhældt kaffen fra store jutesække og på mindre poser, klar til forsendelse, så er datoen i bedste fald ligegyldig og i værste fald misvisende. Holdbarheden er angivet til et år, men om et år kan du altså ligeså godt drikke Rød Gevalia. Eller Nes. Så smager kaffen nemlig ikke af noget alligevel.

Nu til selve kafferne.

Guatemala Finca Bourbon:
Denne kaffe er mellemristet og bør heller ikke ristes mørkere, så forsvinder dens fine nuancer. Den færdigtbryggede kaffe(stempel) havde en fin og indbydende mild nøddeagtig kaffeduft. Og leverede en glimrende kop kaffe. God krop, fine næsten te-agtige noter, meget let syrlighed og blottet for ubehagelige bitre nuancer. Dejlig fyldig kop kaffe, og oplagt "after dinner" kandidat.

Kenya Peaberry:
Kenyakaffen var en anelse lysere ristet, en lys "city roast", en ristning som klæder Kenyakaffer og tillader deres aromatiske jordagtige nuance at komme til sin ret. Denne kaffe var ganske typisk i sit udtryk, let og elegant med en fin syrlighed, jord og en lille røget tone. Men den var altså også en smule træt og i min kaffemund var den altså på nippet til at være for gammel. Ikke som i udrikkelig. Ikke som i "ingen vil kunne lide den". Mange, mindre anale mennesker end jeg vil sikkert synes den er fin. Men som i alt for træt til at koste over 200,-/kg. Til den pris var det her desværre ikke godt nok.

Italian Roast Espresso:
En klassisk mørkristet espresso, blandet af kaffer fra Indien, Guatemala og Etiopien. Den første espresso kom  pjasket, bleg og uden crema ud af maskinen, og det tog lidt tid at justere kværn og dosering, inden jeg fik lavet en rigtig espresso. Det er IKKE kaffens skyld, men understreger blot at baristahåndværket er svært, der er mange variable og man skal kende "årsag og virkning"  når man vil lave ordentlig espresso. Og at alle jer med Kruppsmaskiner og formalet Illykaffe på dåse er doomed og ligesågodt kan drikke Nespresso. Så er det sagt, bliv ikke fornærmede, men sådan er det. 
Men altså, det er old-school italiensk stil, det her, espressoen fik fin crema med rødligt skær og smagte udmærket. En anelse unuanceret og "brændt" som ren espresso måske, men glimrende som fundament for mælkebaserede ting, cappuccino, latte etc. 

Six bean espresso:
Det her er meget mere min kop te, hvis man kan sige det. Jeg fik i første hug en smuk gylden espresso med masser af crema. Som espressonnørd ved man det bliver godt, når espressoen skal "settle" som en Guinness, inden man kan drikke den. Lækker intens espresso med noter af nødder, marcipan og røg, og kaffen virkede superfrisk. Som entusiastisk hjemmerister er jeg selvfølgelig varm fortaler for at riste sin kaffe selv, men jeg må indrømme at professionelt ristet kaffe kan opnå en dybde det er svært at opnå i hjemmemaskinen, og det var tilfældet her. Glimrende kop, og tak for den.

CoffeebeansOnline har altså glimrende kaffer i deres portefølje, og der er meget at vælge imellem. Hjemmesiden er en anelse uoverskuelig, og uden søgemulighed, så det kan godt være lidt svært at navigere rundt. De tilsendte prøvekaffer kunne ikke alle leve op til prisen, men Six Bean overleverede til gengæld. Med så stor en portefølje kunne det godt blive en udfordring for firmaet at levere lige frisk kaffe af alle slags, og jeg vil også altså også insistere på at kende ristedatoen. Men siden er bestemt et kig værd for nysgerrige kaffeentusiaster.

Ingen kommentarer: